حضرت آیت الله! "کهریزک" جرم بزرگتری نبود؟
هبوط
اجتماعی فرهنگی

بیش از سه سال از واقعه اسفناک کهریزک می گذرد و پس از کش و قوس های فراوان، سعید مرتضوی یکی از متهمین اصلی این حادثه بازداشت و سپس آزاد شد.

اما این بازداشت درحالی اتفاق افتاد که دو روز قبل از آن، فیلمی که حاوی اتهاماتی علیه فاضل لاریجانی بود و در دفتر سعید مرتضوی تهیه و در اختیار رئیس جمهور گذاشته شده بود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در حین استیضاح وزیر کار، پخش شد.

اگر چه این اقدام از قصد و تهیه فیلم گرفته تا پخش آن در انظار عمومی همه جرم و بی اخلاقی بود و با توجه به شرایط حساس سیاسی کشور و بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب می توان از آن به نوعی خیانت صریح به کشور اسلامی عنوان کرد؛ اما نکته اینجاست که در شرایط مشوش سیاسی فتنه ۸۸ نیز ضایعه اسفناک کهریزک کمتر از اتهام فعلی سعید مرتضوی نبود و به نوعی تساهل در این مساله باعث شد که اتفاقات ناگوار و ناخوشایند بعدی و البته روز یکشنبه مجلس رقم بخورد.

اتفاقاتی که اگر تعلل و تسامح قوه قضائیه برای رسیدگی به پرونده مرتضوی نبود، هرگز پیش آمد نمی کرد. پرونده ای که از اتهام فروش سوالات آزمون دستیاری گرفته تا کهریزک همه می توانست با رسیدگی زودتر از اتفاقات بعدی جلوگیری کند؛ تا اینکه سرانجام این تعلل باعث شود که مرتضوی چاله ای بکند که خود رئیس قوه قضائیه و همینطور رئیس جمهور و رئیس مجلس در آن بیفتند!

امیرمومنان حضرت علی (ع) در نامه خود به مالک اشتر می فرمایند:«بپرهیز از خونها و خونریزیهای بناحق. زیرا هیچ چیز، بیش از خونریزی بناحق، موجب کیفر خداوند نشود و بازخواستش را سبب نگردد و نعمتش را به زوال نکشد و رشته عمر را نبرد. خداوند سبحان، چون در روز حساب به داوری در میان مردم‌پردازد، نخستین داوری او درباره خونهایی است که مردم از یکدیگر ریخته‌اند.پس‌مباد که حکومت‌خود را با ریختن خون حرام تقویت کنی، زیرا ریختن چنان خونی‌نه تنها حکومت را ناتوان و سست‌سازد، بلکه آن را از میان برمی‌دارد یا به دیگران‌می‌سپارد».

همچنین در قرآن کریم در سوره مائده آیه ۳۲ آمده است: مَنْ قَتَلَ نَفْسَا بِغَیرِ نَفْسٍ أوفَسادٍ فِی الأَرضِ فَکانَّما قَتَلَ النَّاسَ جمیعاً (هر کس، انسانی را بدون ارتکاب قتل یافساد درروی زمین بکشد،چنان است که گویی همه انسانها را کشته است).

و در آیه ۱۸۷ سوره بقره نیز می فرماید:يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ القِصاص فی القتلی (ای کسانی که ايمان آورده ايد ، در باره کشتگان بر شما قصاص واجب شد).

با این همه تاکیدات دینی برای حرمت خون انسان و پرهیز از فجایعی مانند کهریزک و با توجه به اتهام بزرگ سعید مرتضوی باید شاهد آن باشیم که پس از گذشت بیش از سه سال، تازه دادگاه رسیدگی به آن تشکیل شود! و این مسلما مستلزم هزینه هایی برای اعتبار نظام اسلامی است چراکه در رسیدگی به چنین جرمی تعلل صورت گرفته و موجب بهره برداری معاندین از آن و ضعف حکومت شده است.

بهتر بود قوه قضائیه با تسریع روند رسیدگی به پرونده کهریزک از اتفاقات بعدی جلوگیری می کرد، نه اینکه با حادثه ناگوار دیگری، حکم بازداشت وی را صادر کند که از آن تعبیر به برخوردی شخصی و خانوادگی نشود.

امید است قوه قضائیه با برخورد قاطع با عوامل فجایعی مانند این،مانع از بروز اتفاقات ناگوار بعدی که به حیثیت نظام لطمه وارد می کنند شود.

گفتنی است دستور اعزام بازداشت شدگان ۱۸ تيرماه ۸۸ به كهريزك را مرتضوي شخصا صادر كرده بود و با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب دستور تعطیلی بازداشتگاه را صادر کرده بودند و بازهم نادیده گرفتن این دستور توسط سعید مرتضوی، در اثر رفتارهاي خشونت بارماموران با بازداشت شدگان، محيط غيربهداشتي و ضرب و شتم بازداشتي‌ها به دست ماموران و زندانيان شرور تحت امرشان؛ سه جوان به اسامي مرحوم محسن روح‌الاميني، مرحوم امير جوادي‌فر و مرحوم محمد كامراني جان باختند.

صالح نیک‌بخت وکیل مدافع خانواده امیر جوادی فر نیز چندی پیش از برگزاری "دادگاه پرونده کهريزک" در روز هشتم اسفند ماه سال جاری خبر داد و اظهار داشت:شاکیان این پرونده خانواده‌های جوادی فر، روح الامینی، کامرانی و مدعی العموم هستند که در این دادگاه به اتهامات سعید مرتضوی دادستان وقت استان تهران و سه قاضی دیگر شامل معاون سعید مرتضوی، دادیار دادسرای ویژه امنیت و نیز یک قاضی دیگر که در جريان این پرونده اتهاماتی به وی منتسب است بررسی می شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 23 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط عباس کمالخانی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 136
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 140
بازدید ماه : 136
بازدید کل : 89369
تعداد مطالب : 672
تعداد نظرات : 30
تعداد آنلاین : 1